Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Nowe Warpno

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

XXXVIII/404/2014 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok

UCHWAŁA NR XXXVIII/404/2014


Rady Miejskiej w Nowym Warpnie
z dnia 29 stycznia 2014 roku


w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, 645 i 1318) oraz art. 10 ust. 1 - 3ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r.poz.124) Rada Miejska w Nowym Warpnie uchwala, co następuje:

 

Przyjmuje się Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2014 rok.

§ 1. Wprowadzenie 
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii w Nowym Warpnie na 2014 rok określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych wynikających z nadużywania narkotyków. Używanie środków psychoaktywnych od lat stanowi problem o zasięgu światowym. Wpływa na rozwój gospodarczy, angażuje nieproporcjonalnie duże nakłady finansowe na leczenie i rehabilitację osób uzależnionych.  Uzależnienie od narkotyków powoduje nieobliczalne szkody we wszystkich sferach życia człowieka. Istotne koszty społeczne tego zjawiska sprawiają, że coraz pilniejszą potrzebą staje się zintensyfikowanie działań zmierzających do ograniczenia używania środków odurzających we wszystkich grupach wiekowych. Szczególnie dotyczy to dzieci i młodzieży. Rozwój technologiczny powoduje łatwiejszy dostęp młodych ludzi do substancji psychoaktywnych i środków odurzających. Kwestia używania substancji psychoaktywnych innych niż alkohol i tytoń ,począwszy od pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych była wielokrotnie przedmiotem badań, zarówno lokalnych jak ogólnopolskich. Młodzi ludzie, których proces dojrzewania przypada na okres popularności narkotyków w tym środowisku, zapewne myślą o nich inaczej niż starsza generacja. Niektórzy z nich mają własne doświadczenia wyniesione z tego okresu, inni obserwowali je u swoich kolegów. Narkotyki są dla nich czymś znacznie bardziej zwyczajnym, zjawisko obcości kulturowej narkotyków wydaje się w ich przypadku być znacznie mniej nasilone. Istotną kwestią wydaje się też widoczność społeczna problemu narkomanii i jego usytuowanie w rankingu innych problemów społecznych. W środkach masowego przekazu, wśród polityków, znanych postaci życia publicznego, a za nimi wśród młodych ludzi istnieją różne tendencje co do stosunku wobec środków psychoaktywnych szczególnie w stosunku do marihuany i problemu jej zażywania czy legalizacji. Wiedza o tym, na ile problem ten poszerza się i angażuje uwagę opinii publicznej znaleźć może zastosowanie zarówno w edukacji publicznej jak też w planowaniu szerokich działań profilaktycznych i zaradczych. W Polsce zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii, podstawę do działań w zakresie przeciwdziałania narkomanii stanowi Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii uchwalany przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Zdrowia. Ustawa precyzuje również zadania własne gminy realizowane w postaci Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. Jest to dokument określający politykę Gminy wobec problemu narkomanii w ścisłej kooperacji z Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz lokalną strategią rozwiązywania problemów społecznych. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii przygotowany na 2014 rok przez Gminę Nowe Warpno  jest kontynuacją działań prowadzonych do tej pory gdyż Gmina uznaje, iż najlepszą formą zapobiegania zjawisku narkomanii i innych uzależnień są działania długofalowe. Gmina Nowe Warpno uznając zdrowie i życie swoich mieszkańców również w trzeźwości związanej ze środkami psychoaktywnymi za podstawowy warunek moralnego i materialnego rozwoju. Zadania te obejmują między innymi:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem,
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo –rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo -wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4) wspomaganie działalności instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii,
5) pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób.


§ 2. Szczegółowy harmonogram działań i preliminarz wydatków Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz źródła finansowania.
Środki na realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii pochodzą z wpłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Nowe Warpno. Burmistrz Nowego Warpna, w zależności od wpływu środków finansowych z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, będzie podejmował decyzje o realizacji zadań ujętych w harmonogramie, bądź innych zadań, nie ujętych w harmonogramie, a mieszczących się w zadaniach własnych Gminy. Z tych względów   będzie przedstawione sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu  do 31 marca następnego roku.


§ 3. Podstawowe założenia programu
1. Program należy traktować w szerokim kontekście zapobiegania patologiom społecznym.
2. Program jest ukierunkowany przede wszystkim na profilaktykę oraz na bezpośrednie i czynne zapobieganie patologiom społecznym.
3. Realizacja programu wymaga rozpoznania potrzeb środowiska, poprzez ustalenie potrzeb i braków w zakresie infrastruktury związanej z działaniami na rzecz profilaktyki, leczenia i readaptacji.
4. Realizacja Programu obejmuje trzy podstawowe obszary: profilaktykę, leczenie, rehabilitację i ograniczanie szkód zdrowotnych oraz badania , monitoring i ewaluację.
5. Program swym działaniem obejmuje szereg grup docelowych, skierowany jest do osób używających narkotyki jak również do ogółu społeczeństwa, ale przede wszystkim do dzieci i młodzieży, w tym młodzieży z grup ryzyka.
 


§ 4. Cel główny programu
Ograniczenie używania środków psychoaktywnych oraz związanych z tym problemów. Zahamowanie tempa wzrostu popytu na narkotyki, w szczególności wśród dzieci i młodzieży.


§ 5. Cele strategiczne programu
1. Zwiększenie zaangażowania społeczności lokalnych w zapobieganiu używania środków psychoaktywnych poprzez organizowanie i prowadzenie na terenie placówek oświatowych i opiekuńczo wychowawczych programów profilaktycznych.
2. Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku narkomanii.
3. Zwiększenie liczby kompetentnych realizatorów programów profilaktycznych.
4. Zwiększenie dostępności świadczeń w zakresie leczenia, rehabilitacji i ograniczania szkód zdrowotnych poprzez kontakt ze  specjalistycznymi placówkami.
5. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkotyczne pomocy psychospołecznej i prawnej oraz prowadzenie działalności informacyjnej.

 

§ 6. Cele szczegółowe programu
CEL SZCZEGÓŁOWY:
I. Działania profilaktyczne ; leczenie uzależnionych od narkotyków.

ZADANIE
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem. Wspieranie realizacji zajęć terapeutycznych dla uzależnionej młodzieży i ich rodzin.

CEL SZCZEGÓŁOWY:
II. Zwiększenie skuteczności interwencji prawno-administracyjnych podejmowanych wobec zagrożeń funkcjonowania rodziny na skutek pojawienia się w niej narkotyków.

ZADANIE
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej.
Metody realizacji pomocy dla rodziców dzieci zażywających narkotyki poprzez:
- informowanie o formach pomocy dzieciom i młodzieży zażywającym narkotyki,
- uświadamianie członkom rodzin zagrożeń wynikających z narkomanii,
- dokonywanie diagnozy sytuacji w rodzinach dotkniętych problemem narkomanii,
- wspieranie specjalistycznego poradnictwa: psychologicznego, pedagogicznego, prawnego i terapeutycznego.


CEL SZCZEGÓŁOWY:
III. Zwiększenie zaangażowania społeczności lokalnych w zapobieganiu używania środków psychoaktywnych.

ZADANIE
Wspieranie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży
Metody realizacji wspierania Zespołu Szkół w Nowym Warpnie  w rozwijaniu działań profilaktycznych polegających na:
- prowadzeniu programów profilaktycznych i wprowadzaniu programów alternatywnych jako elementu organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży,
- dofinansowywanie szkolnych programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem oraz ich rodziców,
- dofinansowywanie kampanii edukacyjnych obejmujących problematykę narkomanii adresowanych w szczególności do określonych grup docelowych (np. młodzież szkół gimnazjalnych),
- dofinansowywanie programów edukacyjnych, konkursów, olimpiad, turniejów, promujących zdrowy styl życia bez nałogów.

CEL SZCZEGÓŁOWY:
IV. Współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie problemu narkomanii.

ZADANIE
Wspomaganie działalności instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.
Metody realizacji współpracy z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji:
- programów profilaktyczno -edukacyjno-informacyjnych dla dzieci i młodzieży i ich rodzin, w tym z grup podwyższonego ryzyka;
- programów profilaktycznych dla osób uzależnionych i ich rodzin;
- programów szkoleniowych dla osób pracujących z osobami zagrożonymi i uzależnionymi od narkotyków.
Współpraca z instytucjami w zakresie współrealizacji zadań wynikających z gminnego programu zapobiegania narkomanii.
§ 7. Monitoring i ewaluacja:
Stałe monitorowanie sytuacji w zakresie używania i eksperymentowania z narkotykami dostarczy podstaw do planowania działań profilaktycznych oraz przesłanek do oceny ich skuteczności.
Monitorowanie stanu problemów narkotykowych na terenie Gminy Nowe Warpno we współpracy z organizacjami pozarządowymi i instytucjami, których zadania są zbieżne z celami niniejszego programu poprzez:
- stworzenie sieci wymiany informacji między tymi instytucjami,
- zbieranie danych statystycznych,
- prowadzenie badań ankietowych dotyczących skali zjawiska w rytmie gwarantującym uzyskanie wyników porównawczych w czasie,
- analiza uzyskanych danych, opracowanie wniosków i priorytetów do dalszej pracy.

Wzrastające rozpowszechnianie używania środków psychoaktywnych ma wielowymiarowe przyczyny, a szkody z nim związane obserwowane są w różnych sferach życia społecznego. Stąd wywodzi się postulat, aby działania zapobiegawcze miały charakter interdyscyplinarny. Niezwykle istotna jest ich stała, pozioma koordynacja.
Instytucją odpowiedzialną za realizację programu jest Gmina Nowe Warpno.
Przy realizacji poszczególnych zadań istotną rolę odgrywać powinny organizacje pozarządowe i inni partnerzy zewnętrzni zapraszani do współpracy w zależności od celu i rodzaju zadań.


§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2014 roku.


Przewodniczący Rady Miejskiej w Nowym Warpnie
Grzegorz Grochecki


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
404 zał.pdf (PDF, 274.93Kb) 2014-02-05 11:47:18 500
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mirosław Tokarski

Data wytworzenia:
05 lut 2014

Osoba dodająca informacje

Mirosław Tokarski

Data publikacji:
05 lut 2014, godz. 11:47

Osoba aktualizująca informacje

Mirosław Tokarski

Data aktualizacji:
05 lut 2014, godz. 12:54