Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Nowe Warpno

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Statut Gminy Nowe Warpno


 

Statut Gminy Nowe Warpno

PREAMBUŁA

 

Z mocy prawa mieszkańcy Gminy Miejsko Wiejskiej Nowe Warpno tworzą dla siebie wspólnotę samorządową.

Zapisując prawa i obowiązki wywodzące się z historii wspólnoty samorządowej -

Rada Miejska w Nowym Warpnie Statut ten stanowi.

ROZDZIAŁ I

  Częściami składowymi Statutu Gminy Nowe Warpno są załączniki:

 

Zał. Nr 1. Mapa informacyjna

Zał. Nr 2. Herb Gminy

Zał. Nr 3. Wykaz Jednostek Organizacyjnych

Zał. Nr 4. Zasady jawności obowiązujące w Gminie Nowe Warpno

Zał. Nr 5. Regulamin Rady Miejskiej

Zał. Nr 6. Regulamin Komisji Rewizyjnej

 

I. Postanowienia ogólne.

§ 1

1. Gmina Nowe Warpno, zwana dalej gminą jest wspólnotą samorządową obejmującą z mocy prawa wszystkich jej mieszkańców.

2. Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj.  2001r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z póź. zm.) oraz na podstawie niniejszego Statutu.

3. Siedzibą organów gminy jest miasto Nowe Warpno.

-Rada Gminy nosi nazwę Rady Miejskiej w Nowym Warpnie.

         -Burmistrz nosi nazwę Burmistrza Gminy Nowe Warpno.

         -Urząd Gminy nosi nazwę Urzędu Gminy w Nowym Warpnie.

4. Terytorium gminy obejmuje obszar o powierzchni 197 km2.

5. Granicę gminy Nowe Warpno oraz jej wewnętrzny podział administracyjny określa załączona do statutu mapa informacyjna, stanowiąca załącznik nr 1.

Szczegółowa mapa w skali 1: 5000 z granicami sołectw

6. Ilekroć niniejszy statut mówi o gminie należy przez to rozumieć gminę Nowe Warpno.

7. Ilekroć w statucie jest mowa o Radzie należy przez to rozumieć Radę Miejską w Nowym Warpnie.

8. Ilekroć w statucie jest mowa o Burmistrzu należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Nowe Warpno.   

§ 2

1.  Herbem gminy jest herb miasta Nowe Warpno.

2. Herbem gminy jest umieszczony na białym tle czerwony gryf książęcy trzymający

srebrną rybę.

3. Wzór herbu z tarczą herbową stanowi załącznik nr 2 do statutu.

4. Gmina posiada:

Odznakę „Gryfa Nowowarpieńskiego”

1). Zasady i warunki przyznania odznaki określa się odrębną uchwałą Rady Miejskiej

§ 3

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 4

1. Gmina tworzy jednostki pomocnicze.

2. Gmina Nowe Warpno obejmuje terytorium następujących jednostek pomocniczych:

- dzielnicę Miejską - Podgrodzie

-         sołectwo Warnołęka

-         sołectwo Brzózki

3. Jednostkę pomocniczą tworzy Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

4. Ustala się następujące zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych:

      - na wniosek Rady, po przeprowadzeniu konsultacji społecznej według zasad odnoszących się do organizacji zebrań ogólnych mieszkańców,

    - z inicjatywy mieszkańców popartej wnioskiem zawierającym podpisy większości mieszkańców jednostek pomocniczych, których zmiany dotyczą.   

5. Konsultacje z mieszkańcami mają na celu jak najkorzystniejsze określenie przebiegu granic tworzonej jednostki.

6. Przy podziale i łączeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne i istniejące między mieszkańcami związki.

7. Nazwę, obszar, zasady i tryb wyboru organów, organizację, zakres zadań przekazywanych przez gminę oraz sposób realizacji tych zadań, a także zakres i formy    nadzoru nad działalnością organizacyjną jednostek pomocniczych określają odrębne statuty.

    § 5

Rada uchwala statuty gminnych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawach.

 § 6

1.Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.

   

II. Zakres działania i zadania gminy.

§ 7

  1. Celem gminy jest zaspokojenie - zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

2. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne gminy obejmują następujące sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji  odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

  11) targowisk i hal targowych,

  12) zieleni gminnej i zadrzewień,

  13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów  administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej , medycznej i prawnej.

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi.

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 3. Zadania, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

 

§ 8

1.Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

2.Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.

      § 9

 

1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może również wykonywać na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

4. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust 1 i 2.

5. Porozumienia, o których mowa w ustępach 2 i 3 niniejszego paragrafu, określają szczegółowo zasady i terminy przekazywania środków finansowych na ich realizację.

6. Wykaz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań przyjętych w drodze porozumienia określa regulamin organizacyjny Urzędu.

    

§ 10

1.W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.  

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej na podstawie odrębnych ustaw.                

3.Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

§ 11

1.Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

   2.W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć i przystępować do związków międzygminnych.

   3.Gmina może zawierać porozumienia międzygminne z innymi gminami w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

   

III. Wybory i referendum.  

§ 12

1.      Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym ( poprzez wybory i referendum ) lub za pośrednictwem organów gminy.

2.      W sprawach, których rozstrzyganie nie następuje w głosowaniu powszechnym, gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem organów gminy.

§ 13

Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz wyboru Burmistrza określają odrębne ustawy.

§ 14

1.      Referendum może być przeprowadzone w każdej ważnej sprawie dla gminy.

2.      Sprawy, w których przeprowadzenie referendum jest obowiązkowe określa ustawa.

3.      Zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa.

 

IV. Władze Gminy.  

§ 15

1. Organami Gminy są:

 1) Rada - jako organ stanowiący i kontrolny gminy,

  2) Burmistrz -jako organ wykonawczy.

§ 16

 

1. Działalność organów gminy jest jawna.

    Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady.

3. Zasady jawności, w tym dostępu do dokumentów i korzystania z nich stanowią załącznik nr 4 do niniejszego statutu.

V. Uchwały organów gminy.

 

§ 17

1. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.                                    

2. Zwykła większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za przyjęciem uchwały oddana została liczba głosów, co najmniej o jeden większa od liczby głosów ważnie oddanych przeciw.

3. Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za przyjęciem uchwały oddana została liczba głosów, co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

VI. Rada Miejska.

§ 18

1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada.

2. Kadencja Rady trwa cztery lata licząc od dnia wyboru.

3. W skład Rady wchodzi 15 radnych.

4. Szczegółowy tryb pracy Rady określa Regulamin Rady stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego statutu.

5.Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych, oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

                                                                                                                                        

§ 19

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

   2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

 1) Uchwalenie statutu gminy,

 2) Ustalenie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

4) Ustalanie wysokości diety Zastępcy Burmistrza

 5) Powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy-na wniosek Burmistrza.

 6) Uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu.

 7) Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

 8) Uchwalanie programów gospodarczych.

 9) Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań tych jednostek.

 10) Podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach.

 11) Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczający zakres zwykłego zarządu dotyczących:

-         określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

-         emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza, 

-         zaciągania długoterminowych kredytów i pożyczek,

-         ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

-         zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

-         tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

-         określania zasad wnoszenia, cofania, zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

-         tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek

-         ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym.

12) Określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania.

13) Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz   wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.

14) Podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji  rządowej, zadań powiatu i zadań województwa.                                                                                           

15) Podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi,   regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń  społeczności lokalnych i regionalnych.                 

16) Podejmowanie uchwał w sprawach zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.

17) Podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.

18) Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji gminy.

   

§ 20

 

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

3. Funkcji, o których mowa w ust.1,nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek, co najmniej


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Szybka

Data wytworzenia:
07 cze 2004

Osoba dodająca informacje

Teresa Szybka

Data publikacji:
07 cze 2004, godz. 15:09

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Szybka

Data aktualizacji:
07 cze 2004, godz. 15:09